Wat een dagen.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lindsay Frederiks - WaarBenJij.nu Wat een dagen.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lindsay Frederiks - WaarBenJij.nu

Wat een dagen..

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

02 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Weer een berichtje van mij, want ik heb weer het een en ander meegemaakt!

Vorige week dinsdag heb ik de film 'For colored girls' gekeken, als een soort huiswerkopdracht van stage. Jeetje, wat een heftige film! Het gaat over een groep gekleurde vrouwen in Amerika, die allemaal als het ware met elkaar verbonden zijn. Er zijn er een paar buren, er is een bazin bij, een klein zusje, net als bij Love Actually eigenlijk. En al deze vrouwen maken op hun beurt de meest verschrikkelijke dingen mee. Tranen. Echt, ik heb zo hard gehuild tijdens deze film dat ik halverwege even moest stoppen. Het erge vind ik nog wel, dat de Youth Group deze film ook heeft gekeken. Jongeren tussen de 13 en 20. En daarna bedacht ik mij, dat het hier eigenlijk ook gewoon allemaal voor komt. Misschien hebben die jongeren dit zelf ook meegemaakt. Ik kreeg er de rillingen van..

Woensdag en donderdag waren niet zulke leuke dagen voor mij. Beide dagen moest ik na het eten overgeven.. dus heb veel op bed gelegen.

Vrijdag zijn Myrthe en ik samen met Youth Group naar The Presidents Awards gegaan. De jongeren kunnen een award winnen door sessie's te volgen bij ons. Hierbij kan je denken aan Life Skills (leren communiceren, drugslessen etc.), maar ook aan een potje voetbal, oefenen voor het toneelstuk, een film kijken, en het eindigt met een hike. Hierbij wordt hun uithoudingsvermogen getest, samenwerking, discipline.. noem het maar op. Zodra ze dit gedaan hebben, kunnen ze dus een Bronze, Silver of Gold Award winnen. Deze awards vergroten de kans op een baan enorm. Het is ook echt bedoeld voor de kansarme kinderen, om hen een beter toekomstbeeld te bieden.
Maar goed, met 13 meiden in een busje gepropt.. en ik zat natuurlijk weer op het enige opklapstoeltje. Dus bij elke bocht zat ik ongeveer op schoot bij het meisje naast me. Heb er wel erg om gelachen! De sfeer zat er lekker in.. keiharde muziek aan en meezingen maar. Wat kunnen sommige meiden zingen zeg! Echt schitterend!
Na een autoritje van 2 uur kwamen wij eindelijk aan in Grahamstown!
De uitreiking was in een kerk in het centrum, wat een indrukwekkend gebouw!
Youth Group moest eigenlijk al vrij snel op voor hun toneelstuk. Jeetje, wat was ik trots! Ze hebben het echt geweldig gedaan, inclusief improviseren! Iedereen moest eigenlijk wel lachen, maar het zette natuurlijk ook aan het nadenken. Ze hebben dan ook een daverend applaus gekregen. Daarna waren er nog 3 jongeren die uitlegden waarom de TPA zo belangrijk voor hen is. Wauw. Wat een mooie woorden! En te bedenken dat 2 van die meiden nog maar 15 jaar waren. Iedereen was er stil van.. en de jongen van 20 kreeg zelfs een staande ovatie.
Daar hadden de burgemeester en de anderen wel van kunnen leren. Die bleven maar praten, alles herhalen.. en saai!! Je zag langzaam iedereen onderuit zakken haha. Gelukkig was het na een tijdje dan eindelijk voorbij.. en Myrthe en ik dachten: mooi! Snel de auto in.
Nou, mooi niet dus. Ze kregen nog wat 'Fingerfood'.. halve kippen ongeveer. Dus voordat de groep dat op had, waren we ook al weer een kwartier verder.
Op de terugweg zaten wij met 2 jongeren en Zandile in de auto. En Zandile reed.. ik heb bijna iedereen van tevoren een sms gestuurd dat het leuk was ze gekend te hebben. Zandile is, zachtjes gezegd, zo dik dat ze niet echt kan rijden. Het stuur zit op haar buik. Of het echt aan haar overgewicht ligt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ze een gevaar op de weg is. Elke keer bij haar in de auto vrees ik voor mijn leven, en elke keer veroorzaakt ze dan ook bijna een ongeluk. Gelukkig heb ik wel een goede airbag als ik achter haar zit..
Afijn. 2 uur met haar in de auto, zonder gordel, op de snelweg.. en zonder normaal licht kwamen we achter toen het donker werd. We reden dan ook bijna een wegopbreking in.. Dan toch maar met groot licht rijden. En godzijdank veilig in PE aangekomen.
Bijna bij Walmer township, stonden er ineens allemaal mensen op de weg. Ik keek wat er aan de hand was.. lag er een levenloos lichaam midden op de weg. Pas een minuut later besefde ik wat ik heb gezien.. jeetje wat een shock! Ik weet nog steeds niet of hij het overleefd heeft.. maar het zag er niet best uit.

Gelukkig konden we alles eruit gooien bij de locale kroeg in Walmer Township, met de Township avond van 4exchange. Lekker wat gedronken, gedanst, en gepraat (alles moest er toch even uit!).
Daarna naar een soort gymzaaltje gegaan, waar we heerlijk Afrikaans gegeten hebben. En genoten van een schitterende dansvoorstelling van kinderen. Wat konden die dansen zeg! Echt geweldig!
Na het eten voelde ik mij helaas weer niet lekker. Plotselinge knallende koppijn, en al snel moest ik weer overgeven. Gelukkig waren er meer mensen die naar huis gingen, en kon ik snel mijn bedje induiken.

Zaterdag was er ons Project X Marshall feestje. Lekker braaien en feesten bij ons thuis. Wat een heerlijke avond was dat! Lekker meezingmuziek en keihard meezingen en dansen met z'n allen. Heb ik echt van genoten! Denk de leukste avond tot nu toe.

Gisteren, maandag, zijn wij met de After Care kindjes (5 tot 8 jaar) naar Sea View geweest. Dat was geweldig! De kinderen stonden vol verbijstering te kijken naar alle indrukwekkende dieren. Bokken, giraffes, leeuwen, tijgers, zwijnen, stokstaartjes, luipaarden.. noem het maar op. Schitterend om te zien!
Na de dieren te hebben gekeken was het tijd voor de lunch. Elk kind kreeg 2 hotdogs.. en die gingen er goed in. En daarna gewoon nog een zakje chips of iets dergelijks naar binnen werken. Myrthe en ik konden na die hotdogs die boe of amen meer zeggen. En die kleine draakjes gingen gewoon nog even verder.
Daarna was het tijd voor de spelletjes! Myrthe en ik hebben meegedaan met een soort hinkelspel.. nou dat was wat hoor! De meiden die ermee begonnen lagen helemaal dubbel! En al snel deden alle kinderen (en begeleiders) mee, en stonden we met zo'n 30 man te hinkelen. Was echt even een ' wauw' momentje. Verder hebben de kinderen veel dansspelletjes gedaan.. geweldig om te zien hoe die kleintjes nu al kunnen bewegen. We hadden echte Shakira's en Michael Jacksons in de groep haha.
Toen was het toch echt tijd om weer terug te gaan naar Walmer na een schitterende ochtend en middag. Ik heb ervan genoten!

Nu staat er voor dit weekend het festival Rocking The Daisies op het programma. Op naar kaapstad! Donderdagnacht gaan we rijden, en we komen zondag terug. Het is een festival met allemaal Zuid-Afrikaanse artiesten. Ik ben benieuwd! We gaan er met een leuk groepje heen (geloof met z'n 12en) dus wordt wel gezellig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lindsay

Op deze web-log zal ik jullie op de hoogte houden hoe mijn 10 maanden stage in Port Elizabeth zullen verlopen!

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 8534

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Juli 2013

Zuid-Afrika!

Landen bezocht: