2013! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lindsay Frederiks - WaarBenJij.nu 2013! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lindsay Frederiks - WaarBenJij.nu

2013!

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

03 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Na de vraag te hebben gekregen wanneer ik weer een wat post: hier ben ik weer!
Heeft lang geduurd, I know.
Ik zal maar meteen beginnen met het cheetah weekend waar ik de vorige keer over vertelde. In 1 woord: Wauw!
Wat was dat een gave ervaring zeg!
Na een korte reis, het was best dichtbij Port Elizabeth, aangekomen bij de cheetah reserve. Heel gek, want PE is best westers en modern te noemen in vergelijking met dit. Dit was echt Afrika! Harde zandgrond, droogte, beestjes, wel wat planten maar niet heel veel. Zoals je het op Animal Planet zou kunnen zien!
Nadat we de tentjes allemaal opgezet hadden, en we lekker van onze lunch genoten hadden, was het tijd om te gaan zwemmen!
Dombo als ik soms kan zijn, was ik natuurlijk mijn bikini vergeten.. maar gelukkig had ik wel een broekje mee waar ik in kon zwemmen.
Nog geen 3 minuten in het zwembad, kregen we de vraag wie er mee wilden gaan naar de cheetahs om deze te voeren. IK!!
Samen met Edo, Dennis, Thijs en Joyce ging ik hoor.
In een soort van Jeep met bankjes erop (weet niet hoe ik het uit moet leggen) gingen we naar de cheetahs rijden. Het eten, een paar Kudu poten, lag onder ons. WAT EEN MEUR! Het was echt niet te harden die lucht! Dat die beesten dat lekker vinden, vind ik een wonder haha.
De cheetahs bestaan uit 2 mannetjes, 1 vrouwtje en een paar welpjes.
We mochten bij het vrouwtje en de welpjes naar binnen, hen een poot geven en ze aaien. Echt wauw! Net een hele grote kat, spinnend en al. Zulke prachtige beesten zijn dat! Ik kon er voor mijn gevoel wel uren zitten.
Daarna de hyena's voeren, wat een engerds zijn dat zeg! Dat geluid wat ze maken is echt heel gek om te horen. Ze werden helemaal panisch toen wij aan kwamen zetten met de poten, en vielen het vlees dan ook aan. Tenminste, de 2 tamme hyena's. Er waren ook nog een aantal wilde, en die vonden het maar spannend.
Hyena's hebben de sterkste kaken van alle dieren, en al snel hoorde je de botten dan ook kraken.
Na het voeren gingen wij met de hele groep over 'het terrein' rijden. Veel dieren gezien: stokstaartje, giraffen van heel ver weg, springbokjes, schildpadden, jakhalzen en soort van grote cavia waarvan ik de naam ben vergeten.
Ook stil gestaan bij het graf van heel veel mensen, honderden. (Precieze aantal vergeten.)
het verhaal gaat dat zij allemaal rond dezelfde tijd zijn gestorven, zonder bekende oorzaak. Later hoorden wij ook het verhaal dat in een huisje wat daar stond een meisje vastgetekend zat. Haar vader had dit gedaan omdat zij krankzinnig was. Op een dag is zij ontsnapt, en van de berg afgerend. En daarna zijn die mensen dus overleden.
De eigenaar van dit terrein heeft eens in de buurt van het graf geslapen in zijn auto, en zei dat hij 's nachts allemaal geesten heeft gezien...
Met een klein groepje, niet iedereen durfde, zijn wij het verlaten gebouwtje in gegaan aan de andere kant van de weg van het graf. Niet het huisje van het meisje, want dat verhaal hoorden we pas later. (Anders had ik wel willen kijken).
Na dit gegriezel doorgereden naar de open vlakte en daar de schitterende zonsondergang gekeken.
's Avonds braaien, 1 klein drankje gedaan en vroeg naar bed! De wekker ging de volgende morgen alweer om half 6, want om 6 uur ging het dan echt gebeuren: jagen met de cheetahs!
In een compacte groep, zwijgend en zo stil als het maar kon, gingen we op pad. De 2 mannetjes liepen voor/naast/tussen/achter ons. Zo gaaf om zo met hen mee te lopen! Na een aantal mislukte pogingen, waren wij plots 1 cheetah kwijt! Verspreiden en op zoek!
Het andere mannetje liep een beetje zielig mauwend met ons mee. Maar zat eigenlijk 9 van de 10 keer stil, de luilak.
Na een lange zoekactie was de cheetah eindelijk gevonden, met een springbok!
Ik had verwacht dat ik het best zielig en vies zou vinden als de cheetahs het beestje op gingen eten. Maar ik had er totaal geen moeite mee!
Halverwege de maaltijd werd het bokje afgepakt van de cheetahs, en moest deze terug naar het hok getild worden. Het was echt een gave ervaring!!
Aangezien we al erg vroeg terug waren, en we na een tijdje het zwembad ook wel gezien hadden, ben ik nog met een klein groepje gaan rijden. Nou het had niet beter gekund! De hele kudde giraffen echt heel erg dichtbij de auto! En je kon echt merken dat deze wild waren, gaaf!!
Een paar zebra's hielden hen gezelchap, erg leuk om te zien!
's Avonds vanwege de wind bij het grote huis lekker potjie gegeten samen met de vrijwilligers.
Kennen jullie de film madagascar? Daarin heb je King Julian en van die kleine schattige beestjes met grote ogen: bushbabies! En je raadt het al, die hadden ze daar. Elke avond mogen deze uit hun hokje in de woonkamer. Die beestjes zijn snel! Eerst heel angstig een beetje rondspringen, later motjes uit onze handen eten en gewoon op je zitten. Wat wel een vies idee is: ze plassen op hun handen om deze plakkerig te maken.. zodat ze blijven kleven. Heb daarna dan ook maar goed mijn handen gewassen hahaha.
Na deze lange dag ben ik op tijd naar bed gegaan. Zondag ontbijt met hamburgers (tja) en daarna inpakken en weer richting PE!
Het was een geweldig weekendje!

December in Port Elizabeth!!

9 december zijn we met een groepje naar het rugby stadium geweest. Er was een soort van toernooi, tussen allemaal landen. En in plaats van 14 spelers (geloof ik) waren er nu maar 7. Korte wedstrijden, veel beweging en behoorlijk spannend! In de sportschool kijk ik tegenwoordig best vaak rugby, dus nu was het echt tof om het eens in het echt te zien!!

14 december heb ik van mijn lieve familie en vaste gasten en collega's van Bodega een enorm gaaf pakketje gekregen. Vol met kerstspullen en allerlei leuke dingen! Het huis zag er gelijk een stuk gezelliger uit! Nogmaals bedankt toppers!

15 december heb ik eindelijk iets gedaan wat ik 3 jaar lang niet durfde: een traguspiercing laten zetten. Vol spanning, want het voelt toch niet zo prettig. Maar ben er heel erg blij mee!

16 december zijn Myrthe en ik uitgenodigd voor een braai in de township met collega's! We zijn in een tavern gaan braaien, kletsen, en hebben leren poolen. Het was erg gezellig, en we hebben veel gekletst. Daarna zijn we nog naar het strand gegaan, hebben er een paar gezwommen, en hebben we nog een heeeerlijke potjie gegeten met een paar jongens die we daar hebben leren kennen. Weer terug naar huis met ze allen in de bakkie, waarbij de helft elke keer uit de auto sprong om te dansen haha. Het was namelijk opening of the season.. een big happening in PE! Echt iedereen naar het strand, een podium met artiesten, en echt gewoon gezellig!

21 t/m 25 december ben ik met Myrthe, Sabine en Tessa naar Port St. Johns geweest. Thijs was er ook de 22e en 23e bij. Wat een weekend!
We zijn naar de Magwa falls geweest, een schitterend waterval van 100 meter hoog. Naar het strand geweest, en heerlijk in de zee gezwommen.. (wel apart om te horen dat er op 2e kerstdag iemand is opgegeten door een haai daar....) We hebben gehiked naar de Bulolo falls, en zijn daar ook vanaf gesprongen vanaf 6 meter hoog. En hebben ook een heerlijke massage gekregen. Met woorden moeilijk uit te leggen, maar de foto's zeggen genoeg!

Kerst was niet echt kerst hier, en oud&nieuw was ook geen oud&nieuw. Gelukkig maar, want dat zijn geen leuke dagen om niet bij je dierbaren te zijn.

En dan is het alweer 2013!
Ik zit hier alweer 4 maanden.. over 4 weken ben ik op de helft! De tijd gaat zo ontzettend snel!
Over 3,5 week is Nick hier ook alweer.. gaat echt snel. Hopen dat die 16 dagen dat hij hier is heel langzaam gaan haha.

Liefs.

Die grootste avontuur wat jij ooit kan neem, is die lewe van jou drome te leef.

  • 03 Januari 2013 - 16:39

    Karin:

    hoi schat wat n''super ervaring! toen je mij dat vertelde dat je dit ging doen kreeg ik de zenuwen! ik dacht o mn god ze is niet goed!maar zoals je dit verteld echt super! doei schattje love you

  • 06 Januari 2013 - 09:34

    Eric:

    Alweer een mooi verhaal je erveelt je in iedergeval niet daar ik ben super trots op je grtjs
    en wacht met je volgende verhaal niet zo lang haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lindsay

Op deze web-log zal ik jullie op de hoogte houden hoe mijn 10 maanden stage in Port Elizabeth zullen verlopen!

Actief sinds 23 Aug. 2012
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 8525

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 01 Juli 2013

Zuid-Afrika!

Landen bezocht: